Kennel Krokanden

Alla inlägg den 7 maj 2011

Av Johanna Nordin - 7 maj 2011 23:33

Är en dag jag alltid kommer att minnas! Vilka underbara minnen jag kommer att få  !

Tar allt i ordning som det var:


Torsdagen 5/5 ca 24.00

väljer att göra ett sent insläpp till stallet trots att jag ska kliva upp i ottan på morgonen. allt för att hålla koll på Alice ev fölning. Borde verkligen vara på tiden nu!! Lyser som vanligt med ficklampan på juvret och...jo det är dax för fölning. Ur spenarna hänger det stora ljust sirapsfärgade vaxklumpar. alice visar si inte vara ett dugg intresserad av höet, viftar med svansen och ha förvärkar så pass att hon slår upp med huvudet. går upp och gör en kopp te, hoppar i vinterskruden igen, tar med mig en solstol ala badenbaden och kameran och gör mig redo för en natt i stallet. Tala om taskig tajming! Klockan 05.30 skulle jag vara ren och fräch och bli upphämtad av bonden Pelle Nilsson för färd in till tv4 i Stockholm för att medverka i direktsändning i nyhetsmorgon. satte mig tillrätta i stallgången utanför Alice box på ett renskinn och under några fleecetäcken men frös ändå så jag stundtals hackade tänder, men  nu var det bara att bita ihop och finnas tillgänglig för Alice om något skulle gå på tok. småslumrade och vaknade till av att vattnet gick. Stod utanför och lyste då och då med ficklampan mot taket för att få ledljus på henne. Ville inte tända eller lysa på henne. Man ska störa så lite som möjligt och det finns en biologisk anledning att de flesta föder på natten. Själva fölningen var rätt obehaglig. Alice krystade och tog i så hon riste, stönade högt och var sjöblöt i svett. Var hon inte häst hade hon vrålat rakt ut. Små hovar och en liten nos tittade fram men sen var det tvärstopp. Jag drog i fölet i krysvärkarna men han satt som i ett skruvstäd. Tillslut, precis när jag slagit numret till jourveterinären kom han ut. Alice var helt slut. jag drog ut det sista av honom då hans bakkropp fortfarande låg kvar i vaginan och gjorde en första kontroll att han var välskap.

Alldeles nyfödd. Det är få förundrat att hinna vara med under en fölning.


 

Fjällbäckens Röding var snabbt uppe på benen.


När jag konstaterat att mor och son mådde bra, efterbörden var ute och helt intakt gick jagin och la mig för att vila några få minuter och det som inte få hända händer! Jag somnar! Vaknar av ett ryck och inser att jag blir hämtad om 20 minuter!!! Kastar mig in i duschen och tack och lov visste jag vad jag skulle ha på mig och sminka mig kunde jag ju helt hoppa över. hann iallafall utan att stressa halvt ihjäl mig.

Väl på tv4 drack jag några koppar kaffe med äta kunde jag inte innan sändning. dessutom kunde jag ge mig tusan på att jag skulle ha smörgås mellan tänderna och se ut som om jag inte borstat tänderna sedan förra seklet  . Blev sminkad med ett tjockt lager puder för att inte se blank ut i tv. Annars är verkligen inte puder min grej. Själva sändningen gick bra. Jag kände mig lugn och trygg där inne även om jag hade lätt handsvett. live är ju live! svårt att rätta till om något blir fel. Nu blev det aldrig något fel utan jag tyckte själv det gick bra och att jag kunde vara mig själv.

Kom hem igen vid halv elva och mötte upp Christina. Nappade Tufflan och satte mig med christina och tog en kaffe och bulle i väntan på veterinären som skulle komma ut och besiktiga Maja, vaccinera hästar och ta DNA på Cleo och Vaja.

Maja gick rakt igenom besiktningen och medan veterinären fyllde i vaccinationsintygen i passen så skrev Christina och jag kvitto och så är Maja såld. hon kommer dock gå kvar här till slutet juni pga praktiska skäl. Anledningen att jag sålde henne var att hon är för pigg för barnen att rida på så all motion och aktivering hänger på mig som har för lite tid att ge en ponny som kräver så mycket som Maja gör för att må bra. Maja är gudasnäll och superrolig när jag jobbar henne men det räcker inte och är inte skäl nog att hålla kvar henne. Hon behöver mer än jag kan ge och ingen av oss mår bra av att hon går inte hagen och är rastlös. Eftersom Maja inte har stam så är hon heller inget att använda i avel.

Eftermiddagen blev stressig och intensiv med att handla och städa. Jag var ju inte direkt ensam på ICa Maxi... Ändrade mina matplaner drastiskt efter en blick på klockan. Fick bli tacos trots att jag tyckte det kändes lite tråkigt. Men vad farao, när jag stod i kön till kassan hade jag två timmar på mig tt hinna hem och städa också! Typiskt mig   .

tjejgänget som delade kvällen med mig när första avsnittet av Bonde söker fru sändes med min presentation i. Karin med Morris i knä, Marie, Tess, Anna och Stina (tsss..tyvärr alla är straigta och upptagna   ). Tack för att ni kom och stöttade mig och gjorde kvällen oförglömlig! 

Välkomst drinken

Karin, Marie och Tess(an)

Morran och Karin i djupt samtal

Marie och jag försöker blåsa ut ljusen

Vilket inte var självklart enkelt efter några glas vin ihop med ett fnittrigt tjejgäng.

Mitt i maten började programmet och vi flyttade raskt in i vardagsrummet.

lite väl raskt barra...somliga tog för sig av ev kvarglömda rester. Morran då!

Kolla! Det är Bonde söker fru på tv!

tror vi kom i säng vid 03. Då hade jag varit vaken i nästan 2 dygn. Men det gick bra det också! Klev upp strax innan nio och släppte ut och matade ihop med Karin. vi hjälptes åt att ta ut Alice och Röding på stallplan där de har gått fram till 22 då Gun-Britt var snäll och hjläpte till att bogsera in honom. Det är alltid lättast att vara två i början för stoet blir ofta så orolig om fölet kommer lite på efterkälken.

När Stina ochAnna vaknat åt vi mysfrukost i solen och skrattade till minnen och tokerier.

Bland annat det här! Nu igen Morran, skäms på dig! Anna skrattade och pikade mig retsamt för min klart degraderade hunduppfostran. Förr om åren hade jag superdiciplin på dem. Förstår inte vad som hänt   . 

vilket väder det blev! Helt fantastiskt!

Amy ansågs sig inbjuden till frukostbordet, här ihop med Karin.

Anna

vi vill in till frukostbuffén!

Anna & Leira, jag & Maisan och Stina & Blekis gav oss ut på en lång ridsväng på eftermiddagen. Åsa och Nelly kom och tog ut Aldon och Jazzo på en picknick i skogen för både två och fyrbenta.

 

Duktiga Nelly på sin Aldon står och väntar medan Åsa fotade oss.                              

Anna som inte suttit på en häst på 25 år och aldrig ridit mer än enstaka gånger var jätteduktig! Här med Mälaren i bakgrunden.

Amy delade inte alls vår åsikt om att dt är snuskigt att gnugga in sig i fölbajs.

Matte, Röding och mamma Alice gosar. Han är väldigt framåt och social. supermysig!

        Bedårande vacker!

Som mor sin

  Ska bli spännande att följa hans utveckling. Han har en otrolig utstrålning och vacker resning.


På eftermiddagen innan ridningen lyckades Stina, Anna och jag klämma i oss så gott som en hel chokladmoussetårta för 10 personer som vi glömde ta som efterrätt igår. Men är det gott så är det! Det är annars rätt typiskt Anna och mig som ett nyår inte kunde bestämma vad vi skulle äta så det slutade med 2 förrätter, 2 huvudrätter, 3 efterrätter och chips och godis. Nej vi små åt inte utan allt rensades på tallrikarna med normalstora portioner under några timmar.


Vi hörs!             

Ovido - Quiz & Flashcards