Kennel Krokanden

Alla inlägg den 2 maj 2011

Av Johanna Nordin - 2 maj 2011 13:14

Iiii det pirrar i magen nu! På fredag sänder de det avsnitt som jag är med i, klockan 21.30 på 4:an. Jag tror jag kommer vanka runt i ett vakum den här veckan och bara vara pirrig. Men då får jag väl göra det   .


Vad hände med det fina vädret då? ska det ändå vara kallt och blåsigt kan det lika gärna regna lite. Var upp till skogshagen i lördags och tittade hur det såg ut. Det är långt kvar tills det är dax för betessläpp där. Det behövs regn! Marken är så hård att mina lökar som jag planterade i höstas blommar direkt på marken. De orkar inte växa. Ser jättelustigt ut med minimini-påskliljor som blommar på marken! 


I lördags var David och Annika här på valborgsfirande.

Grillning och massa prat blev det.


Igår var Jennifer och Vilma här hela eftermiddagen. Jag höll på i trädgården och hade inte tid att vara i stallet mer än att titta till dem. Dem pysslade länge och väl med sina medryttarponnier innan ridningen, smorde träns, sopade, betade med Najade och Samanta mm. Tillslut, efter fyra timmar, ringde jag Tina och frågade om de inte ville ha hem dem. Inte för att det störde mig att de var här. Men jag vet hur det är i den åldern, man glömmer tid och rum och tiden bara susar iväg i stallet.

Vilma och farbror Aldon

Jennifer och Jazzo som tyckte det var super att ha en kompis med sig på ridbanan.  Han piggnade till rejält men är som alltid lika bussig.


Idag håller jag på med pappersjobb. Hugaligen, skulle behöva en sekriterare. Pappersjobb är så trist! Sortera, sätta i pärmar... bla bla bla. Inte min grej riktigt, men ett nödvändigt ont. Högen växer ju bara! Satte igång iom deklarationen. Kan ju faktiskt vara bra att ha ordning på papprena. Fast det märkliga är att när de ligger i högar vet jag exakt var de är, men i pärmar blir det förvirrat   . Men det känns skönt att jobba inne idag. Fy farao vad det blåser!


Har gjort om lite i stallpärmen. Det är en pärm som alltid ska finnas i stallet med info om rutiner, hästarna, telefonnummer, säkerhet, utfodringsmängder/vilken typ av mat och var den köps in mm. Allt utifall något skulle hända mig. Den/de som tar hand om stallet och ev säljer hästarna bör få så mycket information som möjligt för att göra det så enkelt det bara går. Nu får det Gud förbjude aldrig hända något! Men man vet aldrig. Det här med säker hästhantering är SÅ viktigt! Jag som gör det dagligen kan visserligen slarva ibland men har det ändå i ryggraden men för en orutinerad kan små saker ("fel") bli väldigt stora konsikvenser. Bara insläppet som exempel. Hur hanterar man en häst som kommit in i fel box och rätt häst trängder sig på bakifrån? Vad kan hända om någon  häst smiter och hur får man tag i den? Spelar det någon roll i vilken turordning de går ut på morgonen? Hur fodrar man säkrast i en hage bland lösa hästar? Finns massor av förhållningssätt att tänka på och känna till. Även en till synes beskedlig shetlandsponny kan bli farlig vid stress, sjukdom etc. Vår säkerhet är A och O!


Inget föl än heller. Kom igen nu Alice! Nu börjar jag ledsna. Men det blir väl som med Najade. Hon var toktjock redan i december så jag förväntade mig ett vinterföl. Var inte säker på när hon var betäckt då hon var importerad samma år. Varje kväll, i ett halvår, gjorde jag igenom en dräktighetskoll på henne. men glömde det natten när hon fölade.... Långnäsa kan man säga!


Vi hörs!     

Presentation

Fråga mig

96 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7 8
9
10
11 12 13 14
15
16 17 18
19
20
21
22
23
24
25 26
27
28 29
30 31
<<< Maj 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards