Kennel Krokanden

Alla inlägg den 29 maj 2011

Av Johanna Nordin - 29 maj 2011 21:22

Ungefär så känns det idag. Den här dagen har inte varit min dag. Jag var helt övertygad om att lillgrisen Samanta skulle föla inatt så jag höll mig först vaken till halv två - igen... SEn kunde jag omöjligt somna ordentligt. Sov sk brandvakt och fick ett sms av Helena vid tre tiden "har det blitt nå?" Nej inte ännu svarade jag.... Så när jag äntligen vid fyrablecket somnade ringde strax väckarklockan och det var dax för nattens andra tillsyn. Jaha bara masa sig upp och tvinga ut hundar och sig själv och gå ner till stallet och mötas av en lugnt käkande Samanta. Hon hade släppt bäckenbanden helt igår och det kändes nästan läskigt att peta på dem för fingrarna liksom sjönk in i henne på ett onaturligt sätt. Gick runt och jämförde på de andra dräktiga stona och det var en enorm skillnad! Men nån unge lyckades hon inte leverera....

Denna nattvaka tog knäcken på mig idag. Efter att ha verkat betesgänget och käkat lätt lunch stupade jag in i sömnens värld. Drömde oroligt om både pizza, hamburgare och plankstek med pommes. HUr jag åkte runt och beställde mat och det doftade ljuvligt! Vaknade av en skriande hunger och tryckte ner ett halvt paket glass istället...Mättade inte ett någe kan jag lova!

Hämtade ett lass hö nu på kvällen igen. Håler ju på att tömma lagret där borta för säsongen. Snart ska det nya höet in på tork. Har beställt hö därifrån till nästa säsong med. Så hima nöjd med kvaliten och allt runt omkring! Tack Jocke och Ingela! Har ju tidigare gett mina hästar hösilage. I Duved köpte jag från Dille gård. DEt var kanonbra och fungerade på alla hästarna. Stora som små. Men första året här köpte jag från en höleverantör här i krokarna. Flertalet av småhästarna fick det jag kallar "fis med färg". dVs inte diarre men de var gasiga och pruttade ner hela sina bakben och svansar. Har testat olika proteinmängder och olika torrsubstanser men det hjälpte inte. Vet inte om det är slumpen eftersom det var kallaste perioden då. Men under 1 månad i vintras när jag var skadad (rejäl mega muskelinflammation i bröstmuskel) köpte jag "akuthösilage" och vips hade tre-fyra hästar kolik varav Vaja, Najade och Pontus så illa att de blev inskrivna på djursjukhus. Då bestämde jag mig: aldrig mer inplastad mat! Det är inte värt varken pengarna (verkligen inte då det kostar sidenskjortan att behandla deras koliker) eller att det ska vara så enkelt. Synbart har hösilaget varit av mycket god kvalitet och hästarna äter det gärna, producerat av hästlevarntörer. Men alla tål det inte. Då tar jag mig hellre åbärket att hämta torrhö på småbalar istället. Hästarnas hälsa och min ekonomi går före allt slit!


Har en rolig vecka att se fram emot. Imorrn kommer häst-Anna och hjälper till, på tisdag kommer två kompisar på besök (Tessan och Marie) och onsdag ska jag träffa hund-Anna. SEn händer det lite fler saker längre fram i veckan också men det återkommer jag till. Anna och jag har bl.a lite roliga saker framför oss på onsdag.


Vi hörs!

Ovido - Quiz & Flashcards