Kennel Krokanden

Alla inlägg den 22 maj 2011

Av Johanna Nordin - 22 maj 2011 00:05

Igår var Per-Ola Nyström och jag inbjudna att medverka i travprogrammet Vinnarfesten på tv4. Det spelas in i Stockholm på krogen Pontus By The See på Skeppsbron.

På förmiddagen åkte jag in till stan och köpte en Harry Boy. Jag har aldrig spelat på hästar förr och hade på nått sätt förväntat mig en påse med "hästen" Harry Boy på att lägga kupongen i. Liksom en sorts godispåse, hade fått för mig att jag sett det. Tänkte mig även nått rött och blått lite fläschigt ungefär i samma stil som Harry Boy-hästen. Jag får en liten obetydlig lapp med massa siffror, prickar och steck på. Jag vänder och vrider på lappen och undrar om det var allt jag får?? Ställer massa frågor, varför valde jag att betala 100 spänn när det gick att bara betala 50? Tjejen i kassan är ungefär lika "korkad" som vad jag är när det kom till trav och spel. Vi konstaterar att ingen av oss vet och när jag går därifrån med min besynnerliga lapp ser jag en äldre man skratta gott åt mig. Inte elakt utan bara ett gott skratt. Men det bjuder jag så gärna på!

Gjorde iorning stallet och fixade mig och åkte till Stockholm. Var ute i god tid, för en gång skull! Parkerade bilen och hade en halvtimma på mig att lugnt strosa till Skeppsbron och Tullhus 2. Varmt som tusan var det och underbart så där som det bara kan vara i Stockholm en fin sommardag. Inser att det var fel val och mycket dumt att ta halvstövlar idag och får en titta-på-andras-skor-hangup och tycker att ALLA andra har nätta söta sommarskor utom jag. Mina fötter kokade dessutom.


När jag går över Slottsbron får jag en uppenbarelse. Som en blixt från en klar himmel. Det saknas nått! Harrangen som slet sig ur min mun kom helt spontant mitt på trottoaren bland allt folk mitt på bron. "Helvetets jävla skit jag är ju dum i huvudet!" Min Harry Boy ligger i bilen!!! Tittar på klockan, kvart i fyra. En kvart kvar tills jag ska infinna mig på Pontus. Jag står närmare Pontus än bilen. Skit också! Men utan Harry boy...nej jag hade ju blivit ombedd att ta den med mig! Hade dessutom betalat 100 spänn för den, det ville jag inte kasta bort! Bestämmer mig för att det kan gå med lite, eller väldigt mycket jävlar anamma och rappa ben. Skenar tillbaka. "ursäkta mig..." Dessa turister! Överallt massa turister som vimsar och pekar åsso jag som ett svettigt ångtåg. Halvvägs tillbaka till Pontus igen hör jag klockan slå fyra. Blir några minuter sen. Men vaddå är någon förvånad? Men om inte om hade varit hade så HADE JAG HUNNIT!!! Så det så!

Blir omhändertagen av gulliga förstående tjejer som sätter mig i sminket. I ett yttepytte litet rum utan ventliation och med en varm stor lampa på sminkbordet. Jag känner nästintill för att svabba av mig var som helst. Toan skulle nästan vara ett alternativ. Känner mig extremt ofräsch. Men efter att ha hämtat andan och fått svala sminkpenslar i ansiktet börjar jag återkomma till mer normaltillstånd igen. Blir bjuden på kaffe och kakor och hinner i lugnt och ro komma ner i varv och vara med på repningen. Känner mig lite ensam och vilsen bara. Alla är snälla men har ju fullt upp med sitt förstås. Inget konstigt i det. Stor glädje när Per-Ola dyker upp i lokalen. Vi kramas och börjar sen flabba och prata om allt mellan himmel och jord som om vi känt varann hur länge som helst. Tiden susar iväg och plötsligt fylls lokalen med massor av folk och sändningen drar igång.


Min ynkliga Harry Boy visade sig inte alls vara en obetydlig liten besynnerlig lapp utan ett riktigt kap! Per-Ola förklarade hur det gick till och mina hästar springer in vinst en efter en , alla utom en rackare. Elitloppsatsningen höll för dagen inte måttet. Nedrans också! 6 av 7 rätt prickar jag in och blir återigen svettig och tror jag vunnit massa pengar. Ser miljonerna trilla in. Jo men eller hur?? Vinsten ska visst delas ut till alla med 6 rätt och mina miljoner krympte väldigt drastiskt till ynka 100 riksdaler.... Jaja jag förlorade ju inget på min Harry Boy. Gick plus minus noll så det kanske jag ska vara glad för. Bestämde raskt att de 100 kronorna ska jag lägga på elitloppet nästa vecka. Jag hade ju faktiskt vigt 100 kr åt travlopp. Och så blev jag fast i spelträsket   .


Efteråt satt vi kvar på Pontus och drack läsk. Vi var båda bilberoende och när jag väl satt där kändes det lite surt att inte kunna ta en drink eller ett glas vin. Men det får bli en annan gång. Hämtade bilen och när jag skulle sätta mig och köra fick jag jordens hjärnsnurr, mådde illa och blev allldeles svettig. Kom på att jag inte hade ätit nått. Blev bjuden på Pontus innan sändningen men tackade nej. Delvis lite pga nerver men mestadel för att jag kunde ge mig tusan på att spilla över mig om jag skulle kladda med mat. Ringde min syster som kom med barnen och mötte upp mig på Mac Donalds. Mysigt att hinna träffa dem också även om det bara blev en snabbis.


Poppade svenska favoriter på resan hem och skrålade för full hals. Tur ingen behövde höra och lida över det. Fick tvärnita för mor och son älg som var ute och spatserade på kvällskvisten och kom hem till hungriga vovvar och en desperat häst som hatar mygg och knott och längtade in. Slängde av mig kläderna och var raskt tillbaka till det oglamorösa men underbara livet på landet igen.


Vi hörs! 

Ovido - Quiz & Flashcards