Kennel Krokanden

Alla inlägg den 12 maj 2011

Av Johanna Nordin - 12 maj 2011 17:51

Vi hälsar Mosbeakmindes Figaro välkommen till oss!

Han kom idag med hästbuss, levererad direkt till gården. Han är underbart vacker! Vilken liten häst! 88 cm hög, svart/vit-skäck och avels godkänd. Dansk import, far till godkänd hingst i Danmark. Såg honom på annons och slog till direkt utan att blinka (ja efter att ha talat med försäjaren om honom och tagit reda på fakta förstås   ). Han har stått på Jäboruder och varit utleasad förra säsongen men de var tvugnen att rea bort honom rejält då han inte fixade att gå där bland alla deras andra hingstar. Har ingen aning om hur många hingstar de har men det är nog upp åt 20 stycken. Alla hingstar trivs inte i sån miljö. Figaro är en sån. Han vill ha egen domän vilket han får här. Nu har han fått hörnhagen som sin hage med dubbla staket till "hans" damer i kravallhagen bredvid. Valackarna och unghingstarna går i lösdriften mitt emot men det är inget som kommer störa honom. De kommer inte ha närkontakt med varann.

Hade talat med en hingstägare om att leasa hennes hingst i två säsonger (från juli -11 till aug -12) men nu när Figaro dök upp valde jag att äga min hingst istället. Är alltid lite läskigt att ha ansvar över andras djur om något händer och jag vill inte hamna i tråkigheter och bli osams om något. Nu är jag inte den som slarvar med djuren, men jag behöver bara gå till mig själv. Jag skulle aldrig våga lämna ifrån mig någon av mina. Även ekonimiskt sett så sparar jag in att köpa loss Figaro än att leasa. Föedelen med leasing är väl att man kan ha nytt blod och inte ha samma hingst år efter år. Men det finns ju inget som säger att alla mina ston alltid måste gå i avel med just Figaro.

Gun-Britt och jag var in på järnhandeln och handlade rejäla hållare till överliggare till Figaros box. Jag har ju öppna boxar, dvs inget galler. Vill inte riskera att han hänger sig över kanten i ett hetsigt tillfälle så vi rotade fram plankor i mina gömmor och gick loss med borrmaskin och hux flux hade vi fixat en hingstbox.

Vägvinnande vacker skritt och en otroligt fin trav med långa kliv och rejält påskjut bakifrån.

Som en saga!

Skönt att få ett eget hem!

Kungen visar upp sina akrobatiska hingsttalanger

Oiiiiii vilka snygga brudar!!!!

Högdräktiga Samanta blev störtkär och nyfiken på honom. De andra stona ställde sig förskräckt i andra delen av hagen och kikade under lugg på honom. Enda tills Vaja kom på att hon kunde ju brunststänka framför honom och retas lite "nana du kan inte ta mig". SEn kom mamma Cleo och la av några bestämda bakutsparkar mot dotter och hingst.             


Vi hörs!

Ovido - Quiz & Flashcards