Kennel Krokanden

Direktlänk till inlägg 22 februari 2011

Liv i hagen!

Av Johanna Nordin - 22 februari 2011 19:52

Eftersom alla inte får plats i stallet har jag valt att ha shettisarna inne om nätterna i och med att de verkar svårare att hävda sig vid vattnet eller iallafall dricker sämre ute. Jag har än så länge bara en hage med ligghall/vindskydd så idag, eftersom denna nedrans kyla vägrar släppa efter, släppte jag ut grabbarna Faxe, Lekis och Brellir i lösdriften med Leira ,Hulda och Maisan. Hade önskat och hoppats på att slippa ha ihop dem så länge de är broddade men känner att jag har inget val. Nu har nätterna varit kalla men vindstilla och de har fått mycket hö och varmt vatten på fri tillgång. Men folk generellt förstår kanske inte att de har megapälsar och allt som oftast svettas när de står inne i kallstallet. Att de är rustade för vind, regn och kyla. Lekis har så mycket päls att det är som en fårull. Knappt det går att hitta skinnet under lurvet. Sover gör de dagtid i solen som värmer dem. Men det är lag på ett treväggars med tak skydd åt utedjur. Känns onödigt att någon retar sig och jag hade hoppats på att kunna se genom fingrarna på de här dagarna som kylan ligger, men det tycks ju som den biter sig fast så då hade jag inget annat val. Men visst känns det onödigt och jävligt att tussa ihop broddade hästar. Allrahelst med tanke på att Maisan nyss blivit frisk i sitt ben. Hon är ju liksom inte den som är den när det gäller   . 

  

Nalle får inte bo med någon i box. Det ingen som vill dela med honom   . Jag har ju några stora boxar som de får plats två-tre shettisar i beroende på storlek. Men de måste ju fungera ihop också!

Gerda och Rakel delar gärna bädd med honom på stallgången! De låg så sött ihop alla tre imorse när jag kom ner och öppnade. Tyvärr hade getterna rest sig när jag hämtat kameran. Det enda hyss Nalle gör är att riva lite ibland hjälmarna.

Pontus var tvungen att byta hage när grabbarna skulle inta lösdriften som pontus gått i på dagtid. chansade och testade att släppa ut honom i kravallhagen med shettisflocken och valackarna där.

Jazzo och Pontus fann varann direkt! 

De har busat och jagat varann på lek hela dagen och båda är så lyckliga att ha fått en bästis. Hade först grimma på Pontus om det skulle bli tjafs och han skulle ut omedelbart.

Frid och fröjd över shettisflocken. Mammor och barn är återförenade med varann men igen av stona ger di längre. det där med att hitta sin bästis i flocken är kul att se. piggelin och Maja fann också varann direkt. När sen mamma Samanta kom in i flocken blev det konkurrens om honom och disskussion om vems unge han var. 

Najade och Alice äter ur samma hög. De enda som har bråkat är Jazzo-Cleo och Cleo-Pontus. Cleo stötte på motstånd med båda grabbarna. Jazzo satte sig på bakhasorna och väntade ut tills hon tröttnat på att slå och knuffas på honom. Och Pontus han slog tillbaka som en squashboll och var rasande arg över att hon tänkte mota bort honom från hans höhög. Lika snopen båda gångerna lommade hon vidare mot nya offer att köra med.  Hon är en riktig stökfia men  när hon väl hittat sin roll och plats blir det lugnt. Najade är ranghögst i lillhagen.

Lycklig Pontus som återförentats med de sina!

Jazzo


Jag får se hur det går med de på lösdriften. Faxe har fått en "punktering" på hovens ovansida som jag måste se över. Får gå igenom de ordentligt imorrn i ljuset. Det är ett himla röj och spring där ute i den hagen. Brellir håller sig tätt ihop med Lekis, hans bästis, och Lekis tar sig faktiskt ton mot damerna. Faxe är självsäker och fightas inte mer än hans måste för sitt ledarskap. Maisan och Lekis är de som röjer runt mest och är uppstressade. Med det är bra för deras magar med spring och stress! Inget ont utan gott!

Faxe och Leira var ute på en lång skritt-tur idag i solen. Underbart   !

  

Den här lilla fröken jobbade i stallet hela förmiddagen och det räckte för resten av den här dagen   . Till skillnad från Försvarsmaktens Cvittra, min förra foderhund, kampar Foxa med allt! Idag sprng hon iväg i full fart över stallplanen med höpulkan efter sig. Det går ju inte hålla sig för skratt åt henne! Sen klev hon på pulkan och åkte i den när jag drog tillbaka den. Nu har hon peppar peppar inte kissat inne sedan hennes andra dag här. Bajsat inne gjorde hon bara då hon hade resemage (blev lös i magen pga stressen att flytta). Nu har hon också börjat inse att man inte blir övergiven och dör när matte stoppar in henne i en hästbox när hästarna ska fodras i hagarna. Än så är hon så liten att hon kommer in mellan staketspjälorna på grindarna. Livsfarligt att va liten vovve i hästhagarna och om inte annat så fastnar hon väl i staketet en dag och måste sågas loss av brandmän eller nått. Känns som en rätt onödig utgift.


Vi hörs!

                

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Johanna Nordin - 4 augusti 2019 21:57

Av Johanna Nordin - 8 september 2016 11:51

Hej på er! Jag borde skrivit det här för länge sedan. Jag har inte tiden att skriva blogg. Det tar för mycket tid helt enkelt även om jag saknar det jättemycket! Jag har valt att istället öppna min fb till offentligt på sånt som ändå skulle visats el...

Av Johanna Nordin - 20 mars 2016 12:12

Förra inlägget blev bara massa babbel. Nu blir det bilder med tillhörande text. Inte i kronologisk ordning. Jag har ju valt bilder från en hel vinter. Fjällbäckens Sarv   Hej en lammkorv tack! Grynet och Leo på väg ut i ladan för hopp ...

Av Johanna Nordin - 4 mars 2016 13:34

Nu var det banne mig länge sedan sist. Har inte haft varken tid, ork eller ens lust att skriva blogg. Funderade faktiskt på att ta ett avskedsinlägg för några veckor sedan men jag testar ett tag till. Det som får mig att vilja sluta är att det finns ...

Av Johanna Nordin - 8 januari 2016 13:41

Då och då får jag frågan om hur djuren klarar kylan. På facebook cirkulerade ett blogginlägg där någon skrev om hästar och kyla, täcke eller inte och vad en forskare kommit fram till. Jag ska återkomma till det. Djuren klarar kylan bra. De är skapt...

Presentation

Fråga mig

96 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3 4 5 6
7 8 9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22 23 24 25 26 27
28
<<<
Februari 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards