Kennel Krokanden

Direktlänk till inlägg 25 maj 2011

Vackrast

Av Johanna Nordin - 25 maj 2011 15:40

Ett himla jobbigt väder idag! Ena stunden skiner solen för att nästa hällregna. Jag mockade ur två permanentbäddar av halm idag.  Gick fort och lätt men så var det bara två småboxar också. Tänkte ett tag ta getternas box också men de ska klippas först eftersom boxen sedan fylls med spån. Inget kul att få spån i ullen. Troligtvis klipper jag getterna och fåren imorgon. Fåren klipps med maskin medan getterna som har en mjukare typ av ull måste handklippas, I samband med klippningen ska de avmaskas och klövarna ska klippas med sekatör. Hämtade ut avmaskningsmedel åt dem igår när jag hade ärende till stan. Skulle fixa mig ett nytt pass men lyckades precis pricka in lunchstängningen så jag satte mig på ett fik med en lunchmacka. Rätt var det var dök Gun-Britt med sin mamma upp på fiket och gjorde mig sällskap. Gick förbi en zoobutik som skulle stänga och hade halva priset på allt. Synd att jag har allt, i minst dubbletter dessutom... Köpte lite vovvegodis och några fler smådjursskålar bara. Men efter att hållt på med alla tänkbara hundsporter sedan -89, haft uppfödning, kursverksamhet och som mest 10 hundar hemma så har jag faktiskt så gott som allt. Lite tråkigt faktiskt, saknar den där förtjusningen att gå runt bland shopperna på en utställning och klämma på allt. Nu har jag ungefär fyra maxade flyttkartonger med gamla koppel, halsband, matskålar, selar (både drag-,reflex- och spårselar), träningsleksaker, störningsprylar, korner, vittringspinnar, metallapporter, träapporter, dummies mm mm. Men aldrig i livet att det ska slängas! Det är min guldgruva om andan faller på. Den hundträningsandan som jag gått och väntat på länge nu.... Men den kanske kommer!

Klippte Minna och Morris idag medan det regnade ute. Typiskt, jag som storstädade igår kväll. Nu måste dammsugardraken fram igen och sen ska golvet skuras, det hanns ändå inte med igår. Hur ofta skurar du dina skåpluckor? Jasså nästan aldrig? Kul för dig, här skuras de och hallväggarna varje vecka. För och nackdelar med att ha vitt. Fördelen är att skiten syns så det måste tvättas bort innan det gror fast.  

Vackrast! Min fina Lord Morris   Här hemma klipps långhåriga vovvar ner för att det ska minska på skitintaget inomhus. Eftersom de jobbar ute med mig hela dagarna och blir blöta så måste de torka fort också för sin egen hälsas skull.


Min snuskhydrofol blir utbytt idag! Äntligen, ser fram emot rent dricksvatten som förhoppningsvis ska smaka gott. Får dit en kalkborttagningsmojäng också så inte rören och alla grejer ska kalka igen så väldans. Bara det gör ju att vattnet kommer få en trevligare smak. Kalkvatten är inte gott!


Imorgon kommer hovslagaren och verkar shettisarna. Några är ju uppe på betet så vi får se om vi åker dit imorgon eller om vi tar och bokar in en ny dag till dem.

Samanta och Cleo kniper in i det sista. Lilla Vaja blir 2 år imorgon. Otroligt, men samtidigt känns det som en evighet sedan hon föddes där i hagen i Duved. Känns som om hon alltid har funnits på något sätt. Vaja är supertrevlig! Fantastiskt snäll och godmodig, lugn i temperamentet och kommer bli en gudasnäll barnhäst i framtiden. Jag tycker temperamentet är så viktigt på hästar. Liksom på hundar. Jag avlar inte bara för att få fram snygga individer som gör sig bra i ringarna. Jag avlar först och främst ett bruksdjur. En liten ponny som går att använda till det mesta. Som är trygg och stabil och samarbetsvillig utan stress. Eftersom mina hästar även kommer användas i versamheten när de vuxit upp få de ge prov på sin användbarhet. SEn finns det ju individer som farit illa i sina dagar. Blivit felhanterade, skrämda och misskötta. En häst är ett flyktdjur, icke att förglömma! Men jag tycker ändå det går att dra många paralleller mellan hundars mentaltester till hästars temperament bara man tar hänsyn till de olika djurtyper de är. Ta t.ex förmåga till avreaktion. En häst ska reagera snabbt, annars faller den offer för rovdjur. De ska vara beredda på snabb flykt. Men de ska inte bränna ut energier i onödan genom att inte kunna avreagera efter en händelse. Den hästen blir inte heller långlivad på stäppen. Ja det var ett litet sidospår från en mentalitetsnörd   .   


Typiskt, nu börjar det regna igen. Jag som vill ut och städa gården  Men vad är det man säger...det finns inget dåligt väder.... 


Vi hörs!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Johanna Nordin - 4 augusti 2019 21:57

Av Johanna Nordin - 8 september 2016 11:51

Hej på er! Jag borde skrivit det här för länge sedan. Jag har inte tiden att skriva blogg. Det tar för mycket tid helt enkelt även om jag saknar det jättemycket! Jag har valt att istället öppna min fb till offentligt på sånt som ändå skulle visats el...

Av Johanna Nordin - 20 mars 2016 12:12

Förra inlägget blev bara massa babbel. Nu blir det bilder med tillhörande text. Inte i kronologisk ordning. Jag har ju valt bilder från en hel vinter. Fjällbäckens Sarv   Hej en lammkorv tack! Grynet och Leo på väg ut i ladan för hopp ...

Av Johanna Nordin - 4 mars 2016 13:34

Nu var det banne mig länge sedan sist. Har inte haft varken tid, ork eller ens lust att skriva blogg. Funderade faktiskt på att ta ett avskedsinlägg för några veckor sedan men jag testar ett tag till. Det som får mig att vilja sluta är att det finns ...

Av Johanna Nordin - 8 januari 2016 13:41

Då och då får jag frågan om hur djuren klarar kylan. På facebook cirkulerade ett blogginlägg där någon skrev om hästar och kyla, täcke eller inte och vad en forskare kommit fram till. Jag ska återkomma till det. Djuren klarar kylan bra. De är skapt...

Ovido - Quiz & Flashcards