Kennel Krokanden

Direktlänk till inlägg 30 maj 2011

5 h på djurakuten

Av Johanna Nordin - 30 maj 2011 23:49

Amy skrämde slag på mig imorse. Jag vaknade av att hon for upp som en kanon och kräktes. Helt skakis i hela kroppen och ben som svek henne. Hon bokatavligen föll huvudstupa framåt och sen åt sidorna. Tog upp henne i sängen och höll koll på henne. Hon somnade nästan genast om och eftersom det fortfarande var okristerligt tidigt sov vi vidare med förhoppningen om att det skulle gå över. Det gjorde det inte. Ringde upp hennes uppfödare som jobbar på djurklinik, i och för sig 90 mil bort eller nått. Men det kändes tryggt att prata med henne och få råd om jag skulle kasta mig iväg eller avvakta. Amy hade ingen feber och bara kräkts där på morgontimmen. Nu var hon trött och framför allt ostabil och vinglig. Ville inte gå i de tre stegstrappan ner för ytterdörren och gick bredbent för att hålla balansen. Var ju inne nyligen till djurklinik här i stan då jag trodde hon hade underproduktion på sköldköteln men det visade sig vara bra liksom värdena på lever, njurar, blodsocker, vita blodkroppar. Före lunch när Amy fortfarande var dålig ringde jag Strömsholms djursjukhus. När det gäller allvarligare saker går jag alltid til stora djursjukhus och inte en liten klinik, eller ensam praktiserande veterinärer. Det är så skönt, som idag, att de kan rådgöra med varann och vara fler som läser av röntgenplåtar etc.

Som ni förstår fick vi "order" om att komma in akut. Blev otroligt väl omhändertagna och Amy nogrannt undersökt. Jag var livrädd att det var något neuvrologiskt. Hade för nu en massa år sedan min golden, Nessie, som fick en hjärntumör som visade samma symtom och kom lika plötsligt som för Amy. Nessie hade inte ens fyllt fyra år. Intalade mig att det var väl ändå omöjligt att få två hundar med en så pass ovanlig åkomma som hjärntumör, men fy farao var jag var orolig när jag körde dit. Skulle jag få med henne hem igen? Var det här början på slutet?

Amy svarade bra på neuvrologiska testerna, fast nu i efterhand så gjorde Nessie det också.... Han trodde inte på epilepsi eftersom hon varit mjuk i muskler och ben. Blodprover tog för att utreda vita/röda blodkroppar, nogranna njur/levervärden och fästingsjukdomar. Sen togs det röntgenplåtar på bröstkorg för att se efter vatten i lungorna, hjärtförstoring och även på buken då han upptäckte något främmande föremål i magsäcken. Nu tror jag att det är en bit hästhov som hundarna med förkärlek stoppar i sig. Men han trodde inte att föremålet var orsaken till hennes tillstånd. Hon har ju varit dålig en längre period, tröttheten och den ruggiga pälsen har hängt med ett tag. Men försvinner inte föremålet måste det, som grädde på moset, opereras ut. Nåja, jag är inte så orolig över just det. Amy har alltid tuggat i sig saker. Halva min lundhagskänga låg och gottade sig i magen i 11 dagar innan hon tillslut kräktes upp en massa läderbitar och ett snörspänne. Nu hade jag ingen aning om att det låg där i magen, då hade jag låtit kasta upp henne på op-bordet, men under tiden mådde Amy som vanligt.   

Utöver föremålet i magsäcken hittade de inget fel på henne. Kunde bara konstatera att hon såg trött ut, var lite vingligare än normalt även om det akuta gått över och adrenalinet över att visatas på djursjukhus fick henne att skärpa till sig. Tack och lov tog de mig på allvar! Det gör mig fortfarande arg när jag tänker tillbaka på historien med Nessie. Fem kvällar i rad satt jag på akutintagninge på djursjukhuset (inte Strömsholm) med en hund som slog kullerbyttor, kissade ner sig, gick i cirklar och skrek, skyggade för beröring av huvudet och ögonvitor som rullade. Det enda jag fick höra var att "tikar kan bli konstiga när det är skendräktiga". Tillslut fick jag nog åkte in och slog näven i disken så prylarna på den hoppade och krävde ut hennes juornal. SEn åkte vi raka vägen till Ultuna där de på min beskrivning sa att det låter som om hon har en tumör i storhjärnan. Det var det hon senare avlivades för. Gissa hur många fiskar varma djursjukhuset fick?! Jävlar vad jag var arg!

Imorgon får vi svar på fästingproverna. Nästa vecka ska hon in och ultraljuda lever och njurar och veckan därpå hjärtat. Kardiologerna hade bara vissa tider så därför fick vi vänta, var fullt innan. Men bli hon lika dålig igen måste vi åka in på studs och då klämmer de in oss som akutfall. Känns otroligt tryggt att veta. Veterinären var brydd över hur hon andades. Hon andas inte med bröstkorgen utan bukandas djupt. Han var först orolig att det var vätska i lungblåsorna och/eller förstorat hjärta. Hjärtljuden lät bra men slog ovanligt långsamt. Kan tyda på mycket god kondition, fast har hon så god kondis? Nog för att hon är ute hela dagarna på nästan 1 ha mellan 8.30-23.30 och leker mycket med Foxa, jagar fåglar och busspringer utmed staketet när det går förbi någon. Men i min värld får de god kondis av att springa miltal på fjället, köra drag, agilityträning några dagar i veckan etc. Men vad vet jag? Ska isåfall vara glad att jag har på det viset välmående hundar.


Som sagt vi blev inte mycket klokare idag. Men hon är under utredning och det är viktigast. Men nog tusan är jag orolig. Läste "Advance" när jag satt i väntrummet, tidningen för brittiska stående fågelhundar, och kände att utan jaktsetter vill jag aldrig vara. Okay, Amy är som hon blev. Men jag vet flera, även etablerade uppfödare och jaktfolk, vars första jaktsetter blev en älskad flopp. Min nästa ska jag göra rätt med! Och jag vet vad nästa hund ska bli...en engelsk setter av jakttyp   . Finns ingen annan typ av hundras som verkligen seriöst intresserar mig än stötande och stående fågelhundar. Jo föresten, älghundar! Det lyckades minsann gubbarna i skogarna i Västernorrland tuta i mig under fikapauserna på viltspårproven (jag gick domarelev och är utb.viltspårdomare åt älghundsklubben). Men jag har för mycket kontrollbehov för att klara av att släppa en älghund i skogen. Det är inte min grej. Jag blir ju utom mig bara en katt är borta över en natt eller två. Bandhundsjakt kan jag tänka mig, men inte löshund   .


Nu ska min "spetter" och jag sova skönhetssömn ihop så jag kan hålla koll på henne. Annars är sängen bannlyst område. Men har man en sjuk setter så har man....


Vi hörs!

 
 
Therese

Therese

31 maj 2011 11:24

Hoppas hon tillfrisknar! Aldrig kul att oroa sig över sjuka djur.
Skönt att få prata med Kicki också en sån här gång. Hon är en gemensam go bekant:)

Mvh Therese

http://www.gladjedalen.bloggagratis.se

Johanna Nordin

31 maj 2011 13:06

Tack! Ja fy f-- det är en pärs när djuren är sjuka och allrahelst hundarna och katterna, det blir ju ändå annorlunda med innedjuren på nått sätt. Idag mår hon bättre och pratade och sudsade omkring efter frukosten och har jagat sädesärla i trädgården.

 
Anna,  Faran & Axxa

Anna, Faran & Axxa

31 maj 2011 13:22

Ja, fy F-N jag kommer aldrig glömma hur dålig Nessie var och att de sa att hon "bara var skendräktig"!!! Jisses... Hoppas att hon inte blir sämre... Håller tummarna! Näe, livet utan setter är inte längre lika roligt. *Smile* Saknar Chili och hennes enorma livsglädje!
Kramar till dig och Amy

http://www.rackartyg.net

Johanna Nordin

31 maj 2011 13:36

Nix kan inte tänka mig ett liv utan en aristokratisk setterjävel ;) "Jag hör dig men jag negligerar dig fullständigt tills dess att jag kan tänka mig att ev lyssna på det du säger, fast sen är det upp till mig att välja om det du just sa är värt att göra eller ej" Men ack så söta, levnadsglada och härliga hundar!
Vi kanske ska skaffa oss varsin samtidigt då? Jag ska gå in på mellansvenska och kolla lite aktiviteter, är ju inte så långt till Dylta och Amir Zand håller ju till här i stan. Vill vill vill!!!
Kram

 
Anna,  Faran & Axxa

Anna, Faran & Axxa

1 juni 2011 11:02

Jaaa, det vore ju superkul att ha varsin aristokrat samtidigt! Gäller bara att hitta bra kullar samtidigt, jag vill ju ha en röding jag. :)Jisses, där slog du huvudet på spiken! Jag kommer aldrig glömma Tiffany som ibland vägrade göra som man sa om man inte lade till "snälla" på slutet!! "Tiffany, kan du gå in är du snäll"... *skrattar*

http://www.rackartyg.net

Johanna Nordin

1 juni 2011 11:35

Åååå de är underbara! Såklart vi måste ha samtidigt! Fast jag vill ha en engelskman, håll dig till dina irländare du ;)

Vi ses ikväll! jättekul!!!!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Johanna Nordin - 4 augusti 2019 21:57

Av Johanna Nordin - 8 september 2016 11:51

Hej på er! Jag borde skrivit det här för länge sedan. Jag har inte tiden att skriva blogg. Det tar för mycket tid helt enkelt även om jag saknar det jättemycket! Jag har valt att istället öppna min fb till offentligt på sånt som ändå skulle visats el...

Av Johanna Nordin - 20 mars 2016 12:12

Förra inlägget blev bara massa babbel. Nu blir det bilder med tillhörande text. Inte i kronologisk ordning. Jag har ju valt bilder från en hel vinter. Fjällbäckens Sarv   Hej en lammkorv tack! Grynet och Leo på väg ut i ladan för hopp ...

Av Johanna Nordin - 4 mars 2016 13:34

Nu var det banne mig länge sedan sist. Har inte haft varken tid, ork eller ens lust att skriva blogg. Funderade faktiskt på att ta ett avskedsinlägg för några veckor sedan men jag testar ett tag till. Det som får mig att vilja sluta är att det finns ...

Av Johanna Nordin - 8 januari 2016 13:41

Då och då får jag frågan om hur djuren klarar kylan. På facebook cirkulerade ett blogginlägg där någon skrev om hästar och kyla, täcke eller inte och vad en forskare kommit fram till. Jag ska återkomma till det. Djuren klarar kylan bra. De är skapt...

Ovido - Quiz & Flashcards